BlogBannerUst

Hifi Yazıları

Published on Eylül 26th, 2013 | by admin

0

MÜZİK SİSTEMİ NASIL SEÇİLİR ? | Bölüm 1

BİR MÜZİK SİSTEMİ NASIL SEÇİLİR?

İki bölümden oluşacak bu yazımızda size maksimum keyfi verecek müzik sistemini seçerken hangi kriterleri göz önüne almamız gerektiği hakkında size bilgiler vereceğiz.

Yüksek kalite müzik sistemi seçimi, yapacağınız satın alma kararları arasında en önemlilerinden birisidir. Ev aletleri alımının aksine, sistem bileşenleri seçimleriniz, bir sanat biçimi olan müziği ne kadar çok takdir ettiğinizi ve müzikten ne kadar keyif aldığınızı etkileyecektir. İyi çalan bir sistem, hayatınızda müzik daha önemli bir yer işgal edeceği için yaşam tarzınızı bile değiştirebilir. Bir “hi-fi” sistem, müzik dünyasını keşfetmek için bir vasıtadır; sistem daha iyi oldukça, o araç sizi daha ileri ve alabildiğine götürür.

Her ne kadar hi-fi bileşenlerini seçmek göz korkutan bir görev gibi görünse de biraz bilgi ve hazırlık, rüya sisteminizi oluşturma yolunda size – ve bütçenizin içinde kalarak – uzun bir mesafe katettirir. Bilgi sahibi olmuş bir alıcı bilir ki doğru bileşenleri seçmek, birbirleri ile doğru uyum için eşleştirmek ve onları dikkatlice ayarlayıp kurmak, büyük bir banka hesabından daha önemlidir. Bu yazı size akıllı bir alıcı olmayı öğretecek ve bütçeniz için mümkün olan müziksel ve estetik olarak sizi en çok tatmin edecek sistemi bir araya getirmenin yolunu gösterecektir.

İhtiyaçlarınıza En Çok Uyacak Sistemin Seçilmesi

Bir pikap kamyonunun bir çiftçi için, kompakt bir arabanın da bir şehir sürücüsü için daha uygun olduğu gibi, küçük bir apartman dairesi için ideal olan bir hi-fi sistem, büyük bir banliyö evi için tamamen yetersiz olacaktır. Bir hi-fi sistemi, sadece sizin müzikal zevkinize uygun olmakla kalmayıp, aynı zamanda mekânınıza ve dinleme gereksinimlerinize de uygun olmalıdır.

sonusfaber

Birçok ilke açıkça barizdir. İlk olarak, dinleme odanıza uygun olacak ebatlarda bir hoparlör belirleyin. Büyük, bütün frekans aralığını verebilen “full range” (kule tipi) hoparlörler çok küçük odalarda iyi çalışmazlar. Büyük hoparlörler fiziksel olarak yer işgal etmekle kalmayıp, küçük bir odayı gerektiğinden fazla bas enerjisi ile doldururlar. 5’e 7.5 metre boyutunda bir odada güzel ses veren bir hoparlör 3.5’a 4.5 metre boyutunda bir odada tahminen kalın, uğultulu ve bas ağırlıklı duyulacaktır. Bas performansı için yaptığınız ödeme eğer hoparlör küçük bir odaya konursa sizin aleyhinize çalışacaktır. (Doğru derin bas üretimini sağlamak pahalı bir iştir). Aynı paraya yapım maliyeti en üst derece üst bas, orta sesler ve tizlerin yapımına harcanmış mükemmel bir mini-monitör alabilirsiniz. Mini-monitör ile iki şekilde kazançlı çıkarsınız: Odanız bas sesler tarafından aşırı doldurulmayacak ve mini-monitörler büyük ihtimalle daha iyi sahneye ve tonal temizliğe sahip olacaktır. Başka faydaları da vardır: Mini-monitörler, sınırlı düşük frekans uzantılarıyla komşularınızı daha düşük ihtimalle rahatsız edecektir. Bu sayede, başkalarını rahatsız etmeden daha yüksek sesle müzik dinleyebilirsiniz. Ayrıca, yerleşimleri küçük odalarda çok daha kolaydır.

Diğer taraftan, bir mini-monitör büyük bir odayı sesle dolduramaz. Güç algısı, dinamik sürüş, derin bas uzantısı ve bazı müziklerdeki tatmin edici fiziksel etki hissi mini-monitörlerle oluşmaz. Eğer yeriniz ve bütçeniz varsa, “full-range” kule tipi hoparlörler en iyi seçimdir.

Bu, sadece, sisteminizi nasıl dikkatlice size özel ihtiyaçlarınıza göre seçmeniz gerektiği konusunda bir örnektir.

Bütçenizin Belirli Bileşenlere Göre Paylaştırılması

Sisteminizdeki her bir bileşene toplam bütçenizin ne kadarını harcayacağınız ile ilgili belirlenmiş bir kurallar seti yoktur. Bileşenler arasında bütçenin paylaşımı büyük ölçüde hangi bileşenleri seçtiğinize ve sizin tüm ses felsefenize bağlıdır. Kitlesel dergiler, yıllardır okuyucularına hi-fi bütçesinin çoğunun hoparlörlere harcanmasını anlatıyorlar, çünkü eninde sonunda sesi üreten onlar. Bu düşünce bütün amplifikatörlerin ve dijital ses kaynaklarının benzer çaldığını ima etmektedir; o zaman pahalı amplifikatör ve disk çalarlara neden para israf edelim?

High-end dinleyicisi, müziğin tekrar üretimi ile ilgili daha farklı kabullere sahiptir. High-End sesin temel inancı şudur ki eğer tekrar üretim zincirinin başındaki sinyal iyi değilse akışındaki hiç bir şey onu iyileştiremez. Esasında, içinden geçtiği herhangi bir ürün tarafından sinyal sadece aşınmaya uğrar. High-end ses donanımı basitçe, bu aşınmayı en aza indirger. Eğer DAC (dijital – analog çevirici) veya müzik sunucunuz parlak, sert ve müzikal değilse, alacağınız son ses de müziksel olmayan, parlak ve sert olacaktır. Benzer şekilde, sistemin toplam performansı sinyal yolundaki en kötü bileşenin çözünürlüğü tarafından sınırlandırılır. Muhteşem hoparlörlere, mükemmel pikap ve iğnesine sahip olabilirsiniz ama sinyal zincirindeki zayıf kalite bir pre amplifikatör tarafından heba edileceklerdir.

Bileşenler arasında kalite eşleştirme bütçeniz dâhilinde en iyi sesi elde edebilmek için esas gerekliliktir. Kötü çalan bir bileşen içeren bir zincirin sonundaki yüksek kalite hoparlörler, düşük kalite hoparlörlere göre sistemin daha da kötü ses üretmesine yol açabilirler: Yüksek çözünürlükteki hoparlörler, kendisine bağlı olan elektroniklerin tüm yetersizliklerini (kusurlarını) açığa çıkarır. Bu durum evinizde büyük bir pencereye sahip olmaya benzetilebilir. Eğer görüntü Kuzey Kaliforniya sahil şeridi ise o pencerenin olabildiğince temiz ve şeffaf olmasını istersiniz. Ama pencere bir çöp yığınına bakıyorsa, o zaman manzarayı belirsizleştirmesini tercih edersiniz.

QuadIIEntegre

$ 30,000 değerindeki elektroniklerce sürülen $ 400’lık hoparlörleri ve hesaplı entegre amplifikatörler tarafından sürülen $ 158,000’lık hoparlörleri dinledim. Kesin olarak belirtebilirim ki elektronik ve kaynak cihazlar her noktasına kadar hoparlörler kadar önemlidir. Bir bütün olarak çıkan sesi hoparlörler önemli derecede etkilemesine rağmen, yüksek kaliteli kaynak bileşenler (pikap ve dijital kaynaklar), iyi elektronikler (pre ve güç amplifikatörleri) ve mükemmel kablolar, müzikal bir high-end sistemi oluşturmak için zorunluluktur.

Bununla beraber, yüksek kalite hoparlörleri sürebilen kalburüstü uygun fiyatlı entegre amplifikatörler de bulunmaktadır. Bu amplifikatörler genelde orta derecede çıkış gücüne sahip oldukları için onların yüksek hassasiyet değerli hoparlörler ile eşleştirilmeleri önemlidir.

Aşağıdaki egzersiz için, eğer ses sistemi toplam bütçem $ 10,000 olsaydı, seçeceğim bileşenlerden oluşan 2-kanal hayali sistemi birleştirdim. Bu farazi sistem geleneksel bir “audiophile” yaklaşımını izler. Parça başı maliyetler şöyledir:

Pre Ampli. $ 2,000

Güç Ampli. $ 2,000

Dijital Kaynak $ 1,300

Hoparlörler $ 4,000

Ara Bağlantı ve Hoparlör Kabloları $ 700

Toplam $ 10,000

Gördüğünüz üzere, hoparlörler bütçenin % 40’ını, dijital kaynak % 13’ünü, pre ve güç amplifikatörler ise her biri % 20’sini almıştır. Kalan % 7 ise ara bağlantı ve hoparlör kablolarına harcanmıştır. Bu rakamlar ve yüzdeler kesin kural olmayıp, sadece bütçenizi bölüştürmede iyi bir başlangıç noktasıdır. Eğer pikap, kol ve iğne de dâhil etmek isterseniz, diğer bileşenler için olan bütçenin azaltılması gerekir.

Marantz6005

Biraz önce bahsettiğimiz yüksek hassasiyetli hoparlörler ile muhteşem ama düşük güçlü entegre amfinin eşleştirilme konusunu takiben $ 10,000’lık bütçeyi nasıl paylaştırılabileceği hakkında işte başka bir örnek:

Entegre Ampli. $ 3,000

Dijital Kaynak $ 1,000

Hoparlörler $ 5,500

Ara Bağlantı ve Hoparlör Kabloları $ 500

Toplam $ 10,000

Yine, bütçenin çoğunu hoparlörlere ayırmanın anahtarı, pahalı ayrı bileşenlerin müzikalitesini verebilen, ama düşük çıkış gücüyle, piyasadaki birkaç entegre amplifikatörü bulmanın yanında amplifikatörün çıkış gücünün hoparlörlerin hassasiyetine (ve empedans eğrisine) son derece dikkatli eşleştirilmesidir. İşte size aşırı uç bir durum: Yaklaşık bir ay boyunca (bir ürün değerlendirmesi süresince) $ 1,500 değerinde entegre bir ampli tarafından sürülen $ 11,000’lık hoparlörlerden oluşan bir sistemle yaşadım ve sonuç müzikal bir büyüydü. Bu sinerji yaratan kombinasyonları bulmak yoğun bir araştırma gerektirir – ya da bu ideal eşleştirmeleri sizin için keşfetmiş harika bir hi-fi mağazası. Vurgulamalıyım ki bu yaklaşım yalnızca belirli bileşenler için çalışır ve en az parayla en iyi sesi almak için faydalıdır. Hedefiniz mümkün olan en iyi sesi almak ise bu ideal bir strateji değildir.

Başka bir örnek bütçe, bu sefer $ 2,000’lık maksimum harcama üzerine kurulmuş:

Amplifikasyon $ 750

Dijital Kaynak $ 400

Hoparlörler $ 750

Ara Bağlantı ve Hoparlör Kabloları $ 100

Toplam $ 2,000

Yine tecrübenin iyi bir uyum olacağını önerdiği bileşenleri seçtim ve seçtikten sonra yüzdelerini hesapladım. İlginç bir şekilde, dağılım ilk örnekte çıkana benzerdi: hoparlörlere % 37, dijital kaynağa % 20, amplifikasyona % 37 ve ara bağlantı ve hoparlör kablolarına % 5.

Bu fiyat seviyesinde müzikal olarak kesinlikle müthiş çalan sistemler dinledim. Dikkatlice seçilip kurulursa $ 2000’lık bir high-end sistem, yüksek kalite müzik çalmanın esasının neyden ibaret olduğunu – müzikal mesajı iletmek – başarabilir. Müzikal ve keyif alınabilir $ 850 liste fiyatlı komple bir sistem bile dinledim. Önemli nokta bir hi-fi için ne kadar harcadığınız değil ama bütçeniz dâhilinde tatmin edici bir sistem yapmak için bileşenleri ne kadar dikkatli seçebildiğinizdir.

Bir sistem seçerken bütçenizin bir kısmını AC güç düzenleyicisi ve aksesuarları için ayırmalısınız. Sistemi alırken güç düzenleyicisi ve aksesuarlarını almayı tavsiye etmem. Sistemi evde kurup optimize ettikten sonra bir güç düzenleyicisi ekleyin ve aksesuarları denemeye başlayın. Nedeni şudur: AC düzenleyicileri her zaman bir iyileştirme yapmazlar. Gerçekte, bazıları seste bozulma bile yapabilirler. AC güç düzenleyicileri ile ilgili birçok değişken bulunmaktadır: evinizdeki elektrik akımının kalitesi, AC düzenleyicisinin yöntemi ve düzenleyiciye takılacak bileşenlerin doğası ve sayısı. Bu yüzden, almadan evvel düzenleyiciyi evde denemek en iyisidir.

Voltaj Duzenleyici

AC hat düzenleyicisini daha sonra eklemek için başka bir sebep daha vardır: AC düzenleyicisi olmadan sisteminizin nasıl çaldığını bilerek, düzenleyicinin bir iyileştirme olup olmadığı hakkında daha iyi yargıda bulunabilirsiniz. Seste bir değişikliğin her zaman daha iyisi için olmadığını hatırlayın. Koni, ayak ve “tube damper” gibi aksesuarlar için de aynı mantık geçerlidir: Aksesuarları yerleştirmeden önce sisteminizi yakından tanıyarak, onların etkilerini – ya da etkisizliklerini – anlayabilmek için çok daha iyi bir konumda olacaksınız. (Bütçenizin bir kısmını kenara ayırın.)

Bu hafta için küçük tavsiye: Sisteminiz kurulduktan sonra donanımı unutun. Şimdi müzikten keyif almaya başlama zamanıdır.

 

Haftaya Aşağıdaki Konulardan Bahsedeceğiz :

Tek Bir Bileşeni Yükseltmek

Sistem Eşleştirme

Bileşenlerin Seçimi Özeti

*** Robert Harley tarafından yazılan “The Complete Guide to High-End Audio” kitabından alınıp, Türkçe’ye çevrilmiştir.

Keyifli ve Müzik Dolu Günler Dileriz…

Dükkan HiFi

Tags: ,


About the Author



Bir Cevap Yazın

Back to Top ↑